ETUSIVULLE

VIG on brandisuunnittelusi peruskivi

 

 

VIG on Visual Identity Guide, mutta sitä kutsutaan monilla muillakin nimillä, kuten: Brand book, Style guide, Brand identity guide, Assets guidelines, Brand story, Brand guidelines, Graphic standarts, Identity manual, Brand manual ja niin edelleen.  Suomeksi käytetään usein nimeä Yrityksen graafinen ohjeistus, vaikka laaja VIG (tai Brand book) pitää sisällään paljon muutakin yrityksen ulkoasuun liittyvää informaatiota. Ohjeessa voidaan käsitellä kaikkea alkaen yrityksen logon koosta aina asiakaspalvelijoiden vaatetukseen ja tervehtimistapaan. Useimmat yrityksethän eivät tarvitse tietosanakirjan paksuista ohjesääntöä, jo muutaman sivun mittainen ohje on hyödyllinen. VIG on liki korvaamaton kun yritykselle pitäisi painattaa kirjelomakkeita, käyntikortteja tai muuta graafista materiaalia. Tiedon löytyessä yhdestä dokumentista säästetään aikaa ja rahaa sekä vaivaa, kun fonttityypit ja -koot, värien koodit, sijoitusohjeet ja muut yksityiskohdat ovat valmiina.

 

Tyypillinen graafinen ohje sisältää esimerkiksi:

 

- Kuva-ja tekstilogon värit ja koot

- Kuva-ja tekstilogon mitoituksen eri dokumentteihin ja käyttötarkoituksiin

- Lomakkeet, kuten kirje-, lasku- ja nettilomakkeet, sähköpostin muotoilu, Power Point-pohjat

- Käyntikorttimallit

- Yrityksen värikartan ja ohjeet sen käyttöön

- Typografian eli eri tarkoituksissa käytettävät fontit

- Yrityksen tuotteiden värit ja fontit

- Esimerkkejä logon käytöstä promootiotuotteissa

- Ohje logon käytöstä ulkopuolisten tahojen tiedotteissa tai vastaavissa

 

 

Ohjeeseen voi lisätä aihealueita tarpeen mukaan, haluttaessa kaikki yrityksen sisäinen ja ulkoinen näkyvyys voidaan määritellä. Yksityisyrittäjälle riittää muutaman sivun dokumentti jossa määritellään värit, fontit ja logon käyttö sekä lomakkeet, ohjetta voi aina jälkikäteen muokata ja laajentaa. Isommalle yritykselle, jossa useampi henkilö on vastuussa näkymisestä ulospäin, laajempi ohjeistus on usein jo välttämätön. Erityisen hyödyllinen VIG on yrityksille joiden toimiala edellyttää huoliteltua imagoa ja yhtenäistä tyyliä, kuten sisutusliikkeet, galleriat, life style-liikkeet, ravintolat, merkkivaateliikkeet jne.